Helhedstilbud

Kirkebjerg Skoles specialklasserække er et helhedstilbud for elever i 0.-9. klasse med særlige sociale, kommunikative og/eller opmærksomhedsmæssige udfordringer. Nogle af børnene kan – i tilknytning til deres overordnede problematik – også̊ have særlige sansemæssige, indlæringsmæssige eller trivselsmæssige udfordringer. For alle eleverne gælder det, at deres intellektuelle potentiale ligger inden for normalområdet. Eleverne er opdelt i mindre klasser med gennemsnitligt 8 elever i hver klasse – primært sammensat i forhold til deres alder og faglige niveau.

Kirkebjerg skoles specialklasserække er skole og fritidsdel fuldt integreret som et helhedstilbud, hvor lærere og pædagoger arbejder sammen i team omkring en børnegruppe. Det betyder, at man i fællesskab udarbejder årsplaner, elevplaner samt er fælles om skole-hjemsamarbejdet. Lærerne vil have hovedansvaret for tilrettelæggelsen af undervisningen, men både lærere og pædagoger indgår sammen i undervisningstiden. Uden for undervisningstiden har pædagogerne ansvaret for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af KKFO i skoleferierne.

På Kirkebjerg skole arbejder vi ud fra den overbevisning at trivsel går på tre ben; det personlige, det relationelle og det faglige. Vi tror på at god læring forudsætter god trivsel.

I specialklasserækken på Kirkebjerg Skole tager vi udgangspunkt i det enkelte barn og tilrettelægger den bedste udviklingsstrategi ud fra individuelle læringsmål.

Vi arbejder for at skabe gode og trygge rammer og det gør vi ved at

• skabe et miljø hvor struktur, visualisering, forudsigelighed og ro giver grobund for indlæring, udvikling og selvstændighed hos den enkelte elev.

• tilrettelægge individuelle undervisningsplaner, så undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger, styrkesider, muligheder og ønsker.

• Skabe helhed i elevens tilværelse gennem et godt samarbejde mellem hjem, skole, KKFO og andet netværk.

• prioritere efter- og videreuddannelse af personalet højt – indenfor skolens økonomiske rammer.

• skabe et arbejdsmiljø, der giver grobund for samarbejde og arbejdsglæde, hvilket er en forudsætning for kvalitet og udvikling i specialklasserækken.