Taxakørsel

Information til forældre om bevilling af befordring

Kan dit barn på grund af sygdom, invaliditet eller anden fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke selv komme i skole, kan ledelsen på dit barns skole i særlige tilfælde tilbyde befordring. Med befordring menes der daglig transport mellem skole og hjem, hvilket f.eks. kan være transport med bus og metro. I brevet her, kan du læse om de forskellige muligheder for befordring til og fra skolen, som Københavns Kommune kan tilbyde dit barn. Derudover kan du også læse om det ansvar, du har som forælder, hvis dit barn tilbydes kørsel.

Principper for bevilling

Bevilling af befordring mellem skole og hjem er ikke en automatisk rettighed, som følger med en plads på f.eks. en specialskole eller specialklasserække. En evt. bevilling baseres på en vurdering foretaget af skolen, og det er alene dit barns behov, der ligger til grund for vurderingen. Hvis dit barn vurderes til at have behov for befordring, vurderer skolens ledelse, hvilken type befordring, der er den rette for netop dit barn. Hvis der takkes nej til tilbuddet, vil der ikke blive tilbudt en anden type befordring.

Hvilke former for befordring kan bevilliges

Skolen skal altid tilbyde den type befordring, hvor dit barn er mest selvstændig. Erfaringen er, at det styrker børns selvstændighed, selvværd, livsduelighed og generelle trivsel at kunne transportere sig selv til og fra skole. Det giver også dit barn bedre forudsætninger og muligheder for selv at kunne transportere sig til f.eks. fritidsaktiviteter og uddannelse senere i livet.

Nedenfor ses en prioritet liste over de forskellige befordringstilbud, skolens ledelse kan bevilge.

• Offentlig transport med rejsekort

• Barnet køres af jer (mod befordringsgodtgørelse)

• Samkørsel med taxa/minibus en eller begge veje

Der kan i helt særlige tilfælde bevilliges solokørsel eller ledsagekørsel.

Revurdering af befordringsbehov

Ledsagerkørsel og solokørsel med eller uden ledsager skal revurderes én gang i kvartalet. For de øvrige befordringsformer skal skolen revurdere behovet to gange årligt. Det sker om efteråret og i forbindelse med den årlige revisitering til specialtilbud. Det skal i den forbindelse undersøges om dit barn kan tilbydes en mindre vidtgående befordringsløsning. Revurderingen kan også være efter en pædagogisk indsats, hvor dit barn øver sig i at mestre offentlig transport og derefter får bevilliget skolekort frem for samkørsel.

Dit ansvar

Hvis dit barn tilbydes kørsel, har du som forælder ansvar for, at:

• dit barn er klar om morgenen på det aftalte afhentningstidspunkt.

• melde afbud, hvis dit barn er sygt eller af anden grund ikke skal køres til og fra skole. Du skal bruge de kontaktinformationer, du har fået udleveret af skolen. Vær opmærksom på om det gælder både ud- og hjemtur.

• hente dit barn ved sygdom eller andre akutte situationer opstået på skolen medmindre andet aftales med skolen.

• melde afbud til kørsel ved tandlæge- eller lægebesøg. Du skal selv sørge for kørsel til tandlæge eller læge.

• der er en hjemme til at modtage barnet medmindre andet aftales med skolen og taxaselskabet.

• varige ændringer i kørslen skal aftales og godkendes af skolen. Det er ikke alle ønsker, der kan imødekommes. Skolen kan ikke godkende ønsker, der gør kørslen dyrere.

• Hvis du vil klage over en chauffør eller kvaliteten af kørslen, skal du henvende dig til skolen, som tager henvendelsen videre til den pågældende leverandør.